Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Wednesday, September 29, 2010

Hari 10 - Solat Tahajud di Dataran Kaabah

Sekitar pukul 12 malam kami selesai melakukan Tawaf dan Sai . Suasana dipersekitaran Masjidil Haram semakin malam semakin ramai. Kami tidak bercadang balik awal ke bilik kerana tidak puas lagi berada di dalam Masjid ini . Walaupun perjalanan kami dari Madinah bermula sejak pukul 1 tengahari dan sudah 12 jam aktiviti musafir dalam perjalanan dan sempurna Umrah Haji kami tetapi entah kekuatan apa yang singgah , "kita masih belum penat".

Kami pun melakukan Solat Tahajud selain segala jenis Solat Sunat yang lain. Doa juga dibaca berulang-ulang kali. Begitu juga doa-doa yang dikirimkan semuanya kubaca tanpa mahu satupun tertinggal. Selain dari itu ,kita tidak pernah puas untuk terus lakukan solat apabila mata kita sudah melihat Kaabah. Ianya bukan lagi di sejadah tapi kini didepan mata !
Ia terasa dekat. Jiwa terasa dekat. Semangat terasa sihat. Hati sukar diterjemah ! Airmata ceritakan segala. Dalam diam menatap Kaabah, hati kita merintih. Melihat langit yang gelap. Melihat keliling jemaah bersimpang siur, Mendengar gema rintih padaMu Tuhan. Kerdilnya diri ini. Tanpa belas dan kasihMu ...siapalah aku untuk menghadirkan diri melalui saat ini. Menatap KaabahMu. Sujud dilantaiMu.


Sungguh dan benar , jiwa aku , jiwa seorang HambaMU.....

Malam itu sudah menuju hendak kepagi. Kelihatannya Dixon sudah duduk didinding Masjid menunggu kami. Mulanya confuse juga hendak ingatkan rak yang mana. Masjid yang sebesar ini, datanglah berapa kalipun , kita masih risau takut hilang punca dan arah , pintu mana kita mulakan waktu memasukinya. Kami ulang kembali arah kami mulakan waktu masuk dan dapat mencari arah yang perlu kami tujui.

Kami menuju digerai "food court" yang terletak diluar Masjid. Pukul 1.30 pagi kedai masih dibuka malah ramai seperti kami minum air teh panas. Dan aku pula pastinya dengan Jus Mango, minuman kegemaran aku setiap kali berada di Madinah mahupun Mekah. Kami turut makan kebab. Manakan tidak, perut mula terasa lapar. Berbual sebentar dengan Dixon, kami harus pulang awal ke bilik kerana puul 3.30 pagi kami kena bersiap untuk Solat Suboh pula. 2 jam cukuplah melepaskan lelah. Di bumi Mekah tidur cuma sekadar melepaskan lelah, 2 jam sudah mencukupi kerana aktiviti ulang alik ke Masjid untuk Solat Fardhu sudah jadi rutin yang amat menyeronokkan.

Teman sebilik semuanya sudah tidur, mula terasa risau takut pintu bilik tidak dibuka. Mujur ada yang mendengar dan dapatlah masuk kebilik. Bila berbaring barulah terasa penat yang amat. Jam pada handphone tidak lupa aku setkan , takut terlewat bangun untuk bersiap sebentar lagi. Tidur terasa sangat nyenyak. Syukur segalanya mudah setakat ini....




No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.