Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Wednesday, September 30, 2009

Doa Berhenti Haid dan Doa Jangan Batal Wudu


Saya telah mendapat Doa Berhenti Haid sewaktu mengikuti Kursus Intensif Haji, tetapi sewaktu saya pergi ke Klinik Utama, saya mendapat doa yang baru iaitu Doa Jangan Batal Wudu. Saya rasa doa ini sangat penting kerana tempoh kita berada didalam Masjidil Haram adalah lama dan akan jadi masalah kalau wudu kita asyik batal. Dengan jumlah jemaah yang hadir disetiap solat di masjid bukannya sedikit, kalau kita terpaksa ke bilik air untuk ambil wudu sudah pasti peluang untuk solat didalam Masjid amat tipis. Mertua adik saya yang pergi haji tahun lepas pergi solat Suboh seawal pukul 3 pagi ! Bayangkanlah begitu ramai yang berusaha datang awal untuk dapat solat didalam Masjid.

Auntie Zaitun pula menasihatkan saya untuk berdoa "Ya Allah , Permudahkanlah Wudu ku didalam Masjidil Haram MU ini" sebaik sahaja kita sampai di Mekah apabila pertama kali hendak masuk ke Masjid. Saya sudah amalkan doa ini (tapi tidaklah menyebut Masjidil Haram) sejak sekarang dan saya dapati wudu saya tidak batal dalam waktu yang panjang sejak kebelakangan ini.




1 comment:

  1. baris terakhir doa jangan batal wudhu itu berbunyi macam mana..?

    min sharri kulli zii HASAD ataupun zii MASAD?

    Terima kasih.

    ReplyDelete

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.