Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Wednesday, September 29, 2010

Hari 9 - Tawaf dan Sai Umrah

Bersama Dixon , Dr Faiz dan isterinya Rohaiza kami menyusuri terus ke Dataran Kaabah dan solat jamak Magrib dan Isya'. Sengaja tidak kami lakukan solat di bilik hotel sebaik kami sampai dari Madinah sebentar tadi kerana tiada solat yang lebih membahagiakan selain melakukan ia di dalam Masjidil Haram.

Kami lakukan Tawaf Umrah dan seperti biasa , walaupun memulainya bersama-sama, kami pastinya akan terpisah juga. Kami telah membuat perjanjian untuk berkumpul kembali ditempat rak kami meyimpan kasut kami sewaktu memasuki Masjid ini. Sekitar pukul 11 malam , bilangan jemaah tidaklah sesak dan memudahkan kami melakukan Tawaf dengan begitu mudah sekali. Bunyi bising menyebut zikir dan nama Allah telah mula kedengaran bergaung sebaik memasuki Masjid. Satu bunyi yang sangat sinonim dan bunyi bising dan aktiviti jemaah yang bersimpang siur melakukan berbagai ibadat masing-masing adalah pemandangan biasa. Satu pemandangan yang kita rindu untuk dengar dan lihat.

Jiwa kita pulih melihat suasana yang telah kita biasa di Dataran Kaabah. 10 tahun lalu kali terakhir menjejakkan kaki hati melayang melepaskan kerinduan. Sesekali mataku melirik pintu Kaabah. "Terima kasih TuhanKu...sungguh aku bersyukur kerana kali ini aku datang bukan lagi kerana Umrah tetapi untuk sebuah Haji". "Permudahkanlah ia , pimpinlah aku".




Sai


Sesuatu yang amat aku sukai kerana melalui Sai , berbagai doa yang dibaca membuat hati disentuh kesayuan. Lakukan ia berulang kali tapi sangat menyeronokkan dengan keriuhan yang bergaung menyebut kebesaran nama Mu Tuhan. Begitu ramai yang turut berjalan sama. Semuapun sibuk dengan bacaan masing-masing. Semuapun tahu lakukan apa yang patut dilakukan. Ada yang berhenti melepaskan lelah meneguk air zam-zam. Kalau dulu tiada water cooler diantara Safa dan Marwah selain tong-tong air zam-zam , kini sudah ada water cooler air zam-zam! Banyak perubahan yang aku lihat berlaku terutama batu batu di Marwah dan Safa. Sungguh aku bersyukur dapat melihat perubahan dulu dan sekarang membuat kita amat menghargai sejarah silam.

Sesekali aku melihat siling diantara Safa dan Marwah yang semakin cantik . Malu untuk mengeluh penat dan sakit apatah lagi jauh berjalan bila mengenang sukarnya Siti Hajar melalui didalam panas terik dan jalan berbatu mencari air untuk anaknya Ismail !

Ada aircon, jalan batu marmar, suasana yang cantik , minuman air zam zam tersedia dikiri kanan menyebabkan Sai menerbitkan insaf ...sungguh aku bersyukur ! Kesukaran mereka dizaman silam yang dilalui Siti Hajar tidak terbanding. Pengorbanan kita yang sangat lah sedikit , mengerah jiwa dan raga untuk sebuah ibadat...






1 comment:

  1. Pengorbanan mereka yang terdahulu demi menegakkan syiar Islam...adalah permata yang amat bernilai, bersinar merentas sempadan masa!

    ReplyDelete

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.