Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Tuesday, September 21, 2010

Hari 9 - Sevilla Barakat

Bas kami berhenti betul betul disebelah Hotel kami. Hotel yang agak besar kerana ruang lobinya yang luas dan selesa selain mempunyai dewan makan 2 tingkat. Ianya pasti memudahkan bilangan kami yang ramai. Rombongan kami lebih kurang 6 bas tak silap saya dan ketibaan kami disambut dengan"goodies" berupa tasbih dan beg kecil dari TH Travel selain secawan Air Zam Zam. Terasa istimewa kerana pihak TH Travel menunggu ketibaan kami. Kami diminta untuk terus makan malam di Tingkat se aras dengan Lobi Hotel manakala , jemaah yang telah sampai sebelum kumpulan kami di minta makan di tingkat bawah.

Memandangan ami baru sampai tentulah tidak berapa faham selok belok Hotel . Kami mengikut sahaja arahan yang diberi. Padahal sepanjang perjalanan begitu banyak kotak makanan yang diberi kepada kami. Bukan sahaja pihak TH Travel malah pihak Arab Saudi juga memberikan kami bekal makanan.

Terdapat 2 tempat pengambilan makanan untuk diberi kepada jemaah . Ianya adalah tempat pengumpulan makanan yang mahu disedekahkan odari berbagai pihak untuk di agihkan agihkan kepada jemaah yang melalui perjalanan ke Mekah. Sampai tidak cukup tangan hendak membawa kotak makanan yang berisi berbagai makanan. Melimpah rezeki. Memberi sedekah kepada yang menunaikan ibadat Haji menjadi perebutan kerana semuanya mahu bersedekah kepada kami tidak kira apa juga bentuk . Semuanya ingin menumpang keberkatan Haji. Betul juga kalau jemaah itu mendapat Haji Mabrur dan kita tumpangkan sedikit sedekah dalam ibadatnya , setidak-tidaknya dapat juga kita tempias keberkatan Haji mereka. Itulah yang saya lihat...

Selesai sahaja Makan Malam , kami masuk ke bilik kami seperti yang dimaklumkan sejak awal lagi. Bilik suami saya cuma disebelah , jadi memudahkan untuk kami berinteraksi terutamanya apabila hendak ke Masjid nanti.

Suasana bilik hotel yang biasa kalau hendak dibandingkan dengan Hotel Movenpick di Madinah. Mungkin kerana saya pernah menunaikan Umrah sebelum ini, suasana bilik Hotel tidaklah seteruk manapun. Selesa walaupun agak sempit untuk 6 orang.

Memandangkan , saya adalah orang yang pertama sampai ke bilik kerana rakan rakan sebilik belum lagi sampai, saya dapat membuat pilihan untuk memilih katil yang mana satu selain "para" yang mana untuk Beg pakaian saya.

Saya memilih katil ditepi tingkap. Hati mula berdebar...siapalah rakan sebilik !

Mengambil wudu , kami turun Jam 9.30 malam tanpa menunggu Mutawif untuk membimbing Umrah kami kerana kami telah biasa dengan persekitan Masjidil Haram walaupun sedikit gusar kalau perubahan yang berlaku di Masjidil Haram membuat kami confuse. Tetapi mungkin sudah biasa dengan susun atur dengan Kaabah menjadi punca ingatan , rasanya kami tidak perlu berapa gusar.

Lagipun Dixon , sahabat suami saya , baru sahaja melakukan Umrah sekitar Bulan Mei yang lalu membuatkan hati kami sedikit yakin. Dr Faiz dan isterinya mengikut kami untuk sama-sama menyempurnakan Umrah kami kerana ini adalah pengalaman pertama mereka.








No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.