Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Thursday, August 27, 2009

Tunku Masera yang menawan hati

Seperti biasa , ke Masjid Kobena untuk Juz 11 and 12. Seperti tidak percaya begitu banyak juz sudah dibaca dan bacaan saya semakin lancar. Sewaktu bersiap untuk pergi , saya berkata pada suami saya , bahawa sudah bertahun saya tidak bersiap-siap diawal pagi. Kalau dulu bersiap diawal pagi untuk pergi kerja tapi 20 tahun kemudian saya kini bersiap di awal pagi untuk ke Masjid untuk mengaji. Sesuatu yang tidak pernah saya sangka dimana perjalanan saya menuju Haji telah banyak mengubah rutin hidup saya. Saya tidak lagi seperti dulu. Kini bersama-sama makcik-makcik di Masjid , saya sibuk dengan dunia saya yang baru.

Balik dari Tadarus , kami terus ke Mawar untuk Majlis yang sepatutnya dihadiri oleh Baginda Sultanah Johor, tetapi atas sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan Baginda Tuanku meminta anakandanya Tunku Masera Zahira untuk menyampaikan sumbangan kepada fakir miskin. Saya agak selesa di Majlis ini untuk pertama kalinya kerana sahabat saya adalah Pengerusi Biro Kebajikan MAWAR selain jiran saya mengiringi Tengku Maisarah. Inilah pertama kalinya saya melihat acara protokol yang tidak pernah saya lalui. Seronok melihat keletah Tengku Maisarah yang masih remaja mengendalikan Majlis seperti ini dengan bersahaja. Begitu ramah tutur bicara beliau dengan setiap penerima sumbangan. Kadang-kadang keletahnya mencuit hati kerana senda guraunya yang membuat hadirin tertawa dengan keletah bersahajanya.








Baru kini saya sedar mengapa rakyat Johor sangat menyanjung kerabat dirajanya. Walaupun tegas tetapi keramahannya tidak dapat dinafikan. Malah saya diberitahu , kalau baginda Sultanah Johor hadir, beliau akan salam pada setiap yang hadir. Baginda tidak mahu hadirin berebut untuk bersalam dengannya malah beliau sendiri akan pergi pada setiap yang hadir supaya semua orang dapat peluang untuk bersalam dengan Baginda. Begitu manisnya apabila seorang Sultanah sanggup berbuat begitu disetiap Majlis yang dihadirinya dan tidak mustahil rakyat Johor sangat sayangkan kerabat dirajanya.

Sebelum ini saya pernah tinggal di Sarawak, Sabah , Penang selain KL, tetapi pengalaman di Johor memberi pengalaman yang berbeza. Kita selalu mendengar cerita masyarakat tentang orang Sarawak , Sabah, Penang mahupun Johor. Tetapi saya mengalami pengalaman yang manis dengan masyarakat di setiap negeri yang saya tinggal. Malah mereka sehingga kini masih menjadi sahabat kami.

Mendengar cerita tidak sama dengan melalui pengalaman itu sendiri....



No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.