Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Tuesday, September 21, 2010

Hari 9 - Perjalanan Ke Mekah bermula !



Seperti yang dijadualkan oleh pihak Tabung Haji Travel, kami pun menaiki bas untuk menuju ke Mekah. Semua jemaah memakai pakaian Ihram. Satu suasana yang sangat mengharukan. Berdebar dan berbagai rasa. Entah mengapa setiap kali memakai pakain Ihram terasa kita seperti dalam perjalanan menuju Khaliq. Sedih dan sayu. Perlakuan dan ibadat ini , bagaimanalah nanti kalau ianya benar benar sudah berlaku pada diri kita di Alam Mahsyar nanti.

Bagaimanakah kita? Siapkah kita dengan bekal yang dikumpul ? Bekal untuk dibawa beribu-ribu tahun , cukupkah ? Itulah persoalan yang selalu menghambat di ingatan membuat aku selalu takut. Takut kalau bekalku tidak cukup ! Adakah Kau terima "usaha" dan "ibadatku" ini ? Biarlah nanti ianya akan aku ulangi berulang ulang kali kerana aku tidak tahu "yang mana satu" Kau Redha, yang mana satu , Kau terima.

Tuhanku, bimbinglah , hambaMu yang daif ini. Pimpinlah aku .

Melakukan ibadat haji , setiap saat membuat aku ingin menangis. Terasa tidak upaya untuk aku melangkah tanpa pertolonganMu. Setiap saat , seluruhnya ...aku harapkan hanya pada MU TuhanKU. Permudahkanlah ia.

Kami dibekalkan dengan makanan didalam kotak berupa roti, biskut dan minuman oleh pihak TH Travel. Sekitar pukul 2 petang kami sudah bergerak menuju ke Bir Ali, cuma beberapa km dari Masjid Nabawi.

Aku solat bersama anak kecil Anith yang seusia anak bongsuku kerana ibunya uzur syarie. Dia aku pimpin dan kami solat bersama-sama. Didalam bas kami membaca niat Umrah sebaik sahaja selesai solat kerana takut ada yang terlupa membacanya sewaktu didalam Masjid tadi.

Seronok melalui jalan menyusuri Kota Madinah dan menuju ke Mekah. Jalan yang tidak aku lalui sejak Umrah di tahun 1999 iaitu 10 tahun yang lalu. Sedih kerana 10 tahun kemudian aku kini menjadi Tetamu Allah untuk sebuah Haji.

Fikiran melayang . Ingatan ku pada Rasullulah s.a.w bermusafir berjalan kaki dan menaiki unta ditengah panas terik berhari hari malah mungkin berminggu -minggu untuk ke Mekah disaat Baginda menunaikan Haji bersama rombongan, membuat aku sangat insaf . Kita pula cuma menaiki bas yang siap dengan aircon. Jauh sekali bedanya kesukaran dizaman nabi . Rasanya malu pada diriku sendiri , kalau aku tidak mampu belajar untuk sabar untuk ibadat ini....

Apapun dihadapan sana, aku nekad , aku mahu beri yang terbaik untuk ibadat ini.

Wirid dan zikir tidak berhenti , perjalanan ke Mekah terasa sangat mudah dan tidak memenatkan langsung, malah tiada halangan dijalanraya menyebabkan kami sampai agak awal di Mekah. Sekitar 6 1/2 jam kota Mekah sudah berada didepan mata.

Dalam gelap malam sekitar pukul 8 malam , Mataku liar mencari...Masjidil Haram !



No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.