Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Wednesday, September 19, 2012

Hari 13 - Solat Jumaat di Masjdil Haram


Lihatlah ramainya orang !

Semuapun mencari ruang untuk duduk . Walau sedikitpun jadilah ! Asalkan dapat tempat.


Mulanya duduk dihadapan hotel Hilton , agak redup . Tapi makin lama , matahari bergerak dan kita berada tepat dibawah matahari tanpa tempat berteduh.


Hendak bergerak mencari tempat , bukan mudah. Semuapun ada orang !


Tangga pun mereka solat disitu !




Mula panas ! Bayangkanlah hari hari biasapun kalau datang lambat , kena berpanas begini !



Merayu diberi tempat duduk ! Bukan mudah bagi jemaah wanita. Nasib baik , orang Badwi berikan aku tempat yang mereka "cop" secara berkumpulan mereka , yang besar . Kalau tidak ada mereka , dimanalah aku nak duduk. Hendak masuk kedalam Masjid , memanglah mustahil. Keliling pula , semuanya jemaah lelaki. Mujur . Allah makbulkan juga impianku untuk Solat Jumaat walaupun ianya sebenarnya sukar bagi wanita. Kalau mahu juga Solat Jumaat , lebih baik datang pukul 10 pagi dan duduk didalam Masjid dan jangan keluar lagi. Pastikan wudu terjaga untuk tempoh 2 ke 3 jam.! Kalau keluar juga , beginilah jadinya. Penuh yang amat ! Hendak balik ke Hotel pun susah kerana semuanya melimpah dengan manusia sehingga ke jalanraya malah dihadapan hotel hotel berdekatan .



Gambar ini aku ambil sewaktu selesai solat Jumaat dan kami makan tengahari di bangunan Hilton rasanya. Disitu ada banyak food court. Tapi susah nak cari tempat duduk yang terhad. Nasi beryaninya pula , mahal ! 30 riyal lebih rasanya sebungkus . Harga pula macam pasaran saham, makin dekat wukuf makin mahal. Bermakna harga hari ini lain , esok lain !


Kamal ambil gambar dibelakangnya. Terlihat hanya songkok kamal !



Melihat keadaan begini ramainya, bagaimanalah Padang Masyar nanti ! Jumpakah kita dengan kelaurga kita apabila dibangkit untuk dihitung samada Syurga atau Neraka! Memang menakutkan melihat suasana ramai begini !

Disini , bolehlah kita dibekalkan dengan handphone untuk berhubung. Kalau disana nanti , apakah bekal kita untuk menghadapi suasana ini ! Inilah yang menginsafkan . Padang Masyar bukan perkara kecil dan mudah ! Apatah lagi seluruh umat manusia dibangkitkan untuk dihitung...



Semuapun sabar dan tekun untuk selesaikan Solat Jumaat !



Pemandangan selepas Solat Jumaat. Masih ramai dan mengambil masa untuk "leraikan" manusia yang begitu ramai ! Dimana ada bottle neck, mesti ada kesesakan. Malah Kamal beritahu aku "Ada orang jatuh ditangga" selepas Solat Jumaat tadi.


Bayangkan , diluar Masjid pun begini ramai untuk beredar, bagaimana pula , sesaknya yang hendak keluar dari "dalam" Masjid . Tingkat bawah , Tingkat underground , Tingkat 1 , Tingkat 2 !




Solat Jumaat yang menginsafkan !



No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.