Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Wednesday, September 19, 2012

Hari 11 - Haji bukan Umrah !


11 November 2009


Kalau di musim Umrah yang pernah aku lalui pada tahun 1997 dan 1999 , tidak ada istilah berkejar-kejar mahupun berhimpit-himpit untuk setiap kali ulang alik dari Hotel ke Masjid bagi setiap waktu solat. Tetapi suasana yang kita biasa sewaktu musim Umrah terlihat sangat berbeza.

Kita perlu 1/2 jam awal untuk ke Masjid setiap kali waktu Solat. Kalau tidak tempat duduk sukar untuk dicari apatah lagi ditingkat bawah. Sebab itu tingkat 1 memang memudahkan kerana timing yang aku dapat agak iaitu 1/2 jam sebelum Azan kami harus bergerak ke Masjid. Kalau lagi lambat bergerak , untuk turun lif dari bilik hotel juga akan menjadi masalah kerana makin lambat makin susah hendak menunggu lif kosong. Jadi kalau 1/2 jam awal , jemaah belum bersiap untuk turun , kita sudah melepasi masa untuk tunggu lama kerana lif.

Teringat pesan Mak Padilah , jangan fikir lif penuh. Nanti sampai habis asyik lif penuh. Fikirkan semuanya mudah, Insya Allah akan ada ruang untuk kita setiap waktu. Kalau kita kata susah , penuh, jawabnya sampai habis kita akan tersekat dengan apa yang kita fikirkan.

Isu untuk sampai ke Masjid jadi mudah kalau kita pandai merancang waktu. Bila habis Solat , misalnya solat Zuhor , kita mesti agak waktu untuk turun kerana lebih kurang 1/2 jam untuk tunggu keadaan bersesak sesak lega ! Kalau kita turut dalam arus , kita akan bergerak dalam pergerakan yang agak ramai sehingga sampai ke hotel. Jadi aku selalunya akan gunakan sejadah yang dilipat untuk diletakkan di atas kepala sebagai pelindung dari panas terik mentari. Jadi terasa proses ulang alik ke Masjid sangat mudah . Tidak rasa panas . Muka juga perlu ditutup untuk melindungi habuk. Kita perlu sihat dari sakit supaya sakit dek kerana batuk , selsema mahupun sakit tekak dapat diatasi supaya memudahkan ibadat kita sepanjang berada disana.

Sampai sahaja di Hotel terus ke dewan makan. Memang ramai malah kadang-kadang lauk pun habis. Anggaplah itu bukan perkara utama. Sepanjang di sana , Alhamdullilah , selera makan sangat bagus , walaupun lauknya hampir sama setiap hari. Kalau kita rasa sedap , sedaplah jadinya. Kalau kita rasa cukup , semuanya akan terlihat cukup. Pernah terlihat seorang lelaki yang mengamuk kerana setiap kali giliran dia sampai untuk ambil makanan , makanan akan habis. Masa itulah kena tunggu untuk di tambah. Mungkin kerana sudah beberapa kali terkena begitu, dia mengamuk dengan suara yang lantang. Sudahlah duduk semeja dengan kami. Cucunya (rasanya) ada bersama lelaki itu kelihatan diam sahaja bila Datuk / Pakciknya menengking marah. Padahal , aku baru sahaja sampai dan makanan kelihatan banyak untuk di ambil. Bila lelaki itu pergi lagi untuk ambil makanan, makanan yang baru sahaja ditambah ,sudah habis. Kami hanya melihat gelagat lelaki itu . Ironinya , jangan merungut. Bukankah Haji itu ujian sabar dan pengorbanan!


No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.