Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Tuesday, February 23, 2010

HARI 4 - Ziarah

4 November , Rabu

Pagi itu selepas sarapan kami menaiki bas untuk ziarah ke Masjid Quba dimana kami dinasihatkan untuk mempunyai wudu sewaktu diHotel lagi dan solat Tahyatul Masjid kemudiannya Solat Dhuha apabila tiba di Masjid Quba dan kabarnya pahalanya seperti melakukan 1 umrah. Apabila kami sampai di Masjid tersebut begitu ramai jemaah berada disekitar masjid , agak sukar juga untuk sampai ke pintu masuk jemaah wanita. Malah jemaah yang masuk kedalam untuk solat terpaksa tergesa-gesa kerana ditolak oleh jemaah lain keran suasana didalamnya kelihatan agak sesak. Seperti biasa jemaah Indonesia begitu ramai dengan berbagai fesyen dan warna. Sesekali mereka ini kelihatannya seperti melancung kerana warna yang dipilih begitu terang terang sekali, ada yang bertopi besar , ada yang berjaket dan jelas mereka tetap dengan tradisi cara pemakaian mereka, jauh sekali mahu memakai jubah seperti kebiasaan jemaah Malaysia apabila ke sini.

Masjid Quba begitu jauh berbeza dengan Umrah 10 tahun yang lalu. Dulu sewaktu solat disini suasananya sangat tenang dan aman dan tidaklah besesak-sesak seperti hari ini. Mungkin kerana musim haji , bilangan yang hadir jauh berbeza sewaktu umrah.


Kami kemudiannya dibawa ke Bukit Uhud dan diceritakan kembali tentang sukarnya mempertahankan Islam dizaman Nabi dimana musuh begitu beria-ia hendak membunuh Rasul kesayangan kita. Terasa hiba mendengar kisah silam, melihat struktur muka bumi yang sukar kita boleh membayangkan betapa kuatnya jihad mereka dizaman silam dan sangat jauh berbeza dengan semangat kita dizaman kini. Äku bertekad akan membawa anak-anakku untuk melakukan Umrah kerana hanya dengan itu kita akan melihat , berfikir kemudiannya dapat menerbitkan iman yang sangat berbeza apabila kita sendiri melihat dengan mata kita sendiri sukar menyebarkan agama Islam dan indahnya Islam.

Kami kemudiannya melewati Masjid Qiblatain dan Masjid Tujuh hanya dari bas sambil diceritakan kisahnya oleh mutawif yang membawa kami. Didalam bas kami sempat membeli Habatus Sauda yang dijual oleh Mutawif bila diberitahu ianya boleh menyembuhkan penyakit , ingatkan aku pada birasku yang sakit dan mungkin ikhtiar penawar ini akan dapat membantunya.

Menuju ke Pasar Kurma kelihatan begitu ramai yang bersesak membeli kurma terutama Kurma Najwa pada harga yang agak murah. Disini harganya masih seperti 10 tahun yang lalu iaitu 50 Riyal untuk 1 kg dan di Malaysia Kurma ini berharga RM150 untuk 1 kg. Kami membeli 5 kilo selain kurma yang berlainan jenis untuk dibawa bersama . Saya sempat juga mencari kurma muda dan memang rasanya sangat sedap. Itulah yang menjadi manisan saya apabila dibilik. Suasam di Pasar Kurma , memang sesak. dalam sesak itu terdengar sindiran pasangan jemaah yang memarahi Mutawif, katanya membawa kami ke tempat yang sesak kerana mendapat komisen. Kasihan juga melihat mutawif itu dimarahi. Lebih menyakitkan telinga , katanya lagi beli kurma tak penting , "kami nak kejar waktu solat di masjid". Begitulah lebih kurang kata jemaah ini, padahal waktu kami sampai di Hotel ialah sekita pukul 11 pagi , masih banyak waktu untuk menanti waktu zuhor. Saya hanya mengerling melihat jemaah ini akhirnya turut sama membeli Kurma di tempat kami. Berbagai kerenah! Aku sudah menduga kita akan menemui berbagai ragam manusia dan aku selalu ingatkan mindaku supaya sentiasa "cool" dalam apa juga keadaan. Dugaan sedikit demi sedikit akan mengelilingi hidup kita sepanjang berada di bumi bertuah ini.


Seperti biasa selepas solat zuhor kami lunch bersama dan sempat berbual dengan Hj Mohd Taib yang juga mempunyai kenalan yang agak ramai dengan Management suami saya membuatkan kami berbual panjang di Café. Selepas Asar , suami saya mengajak saya turun untuk berjalan-jalan dan seperti biasa saya membeli juice mango dan kebab. Saya berpesan pada suami saya saya tidak mahu makan malam kerana masih kenyang. Tinggal disini kami hanya makan dan makan selain ke masjid. Makanan pula agak mewah sampai rasanya tak terlarat nak makan lagi. Kenyang tidak habis rasanya, Didalam bilik saya hanya membaca buku selain melihat ditingkap bilik mereka yang solat di Masjid. Mujur boleh lihat mereka solat , sesekali mengambil gambar mereka dari tingkap bilik. Alhamdulillah ! di Madinah saya dapat habiskan bacaan Al Quran Terjemahan hingga ke Juz 30.


Tidur awal malam ini , mungkin terasa letih, perbualan antara makcik makcik dibilik ku layan sesekali. Aku hanya mendengar selain sesekali menyampuk cerita mereka. Seronok melihat kerenah mereka , asyik terlupa baju letak dimana , stoking tersilap letak mana, duit tersilap sorok , puas dicari dalam beg rupa-rupanya dalam bra makcik, tak larat juga ketawa dengan kerenah mereka. Sesekali teringat , kalau mak ada , lebih kurang begini juga riuhnya.

Yang bestnya , makcik-makcik ini sudah semakin akrab denganku. Apatah lagi , ubat-ubatan yang aku bawa , satu persatu aku berikan pada mereka. Sehingga suami saya menegur, "You jangan baik hati sangat, nanti sendiri sakit tak ada ubat , asyik bagi kat orang lain". Tapi tak tahu mengapa aku seronok bagi ubat ubatan ku pada makcik-makcik ini. Setakat ini , kesihatanku TIP TOP.

No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.