Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Monday, April 12, 2010

Hari 9 - Mengisi ruang waktu bersama makcik makcik...

Hari ini kami balik awal , ke bilik masing-masing sementara menunggu makan tengahari pukul 11 pagi nanti. Selalunya waktu pagi begini makcik makcik atau saya dan suami akan menjalankan aktiviti bebas samada berada di Masjid atatu sebagainya. Tetapi pagi ini seawal pukul 10 pagi sudah ada di bilik kerana menyiapkan persiapan terakhir untuk berangkat ke Mekah selepas Solat Zuhor nanti. Lagipun kami akan berniat Ihram dan melakukan Umrah, pastinya kami perlukan rehat secukupnya kerana perjalanan hari ini ke Mekah , akan menuntut kekuatan minda dan fizikal.

Saya menghabiskan ruang waktu yang ada bersama makcik makcik yang akan berada di bilik yang berlainan sewaktu di Mekah nanti. Terasa sedih juga untuk berpisah apatah lagi sudah 9 hari kami tidur sebilik dan melalui berbagai kisah dan cerita. Keletihan , persiapan untuk keMasjid malah kisah kisah lucu antara kami terasa membuat kami akan rindu saat itu.

Saya menawarkan diri menjadi tukang urut untuk makcik dan menyapu baby lotion dikakinya yang terasa begitu kasar. Sambil berpesan padanya bila balik ke Malaysia nanti, supaya beli lotion dan sapukan pada kaki supaya kulit kaki tidak kering. "Makcik tak tahu", bisiknya perlahan-lahan sambil kelihatan wajah leganya kerana aku mengusap dan mengurut kakinya. Sebenarnya aku rindu pada emak. Kerenah makcik ini membuat aku mengingati kerenah emak. Ingin aku berikan sedikit keriangan dihatinya disaat saat akhir aku dapat bersama makcik ini. Walaupun dia datang keseorangan untuk menunaikan Haji, setidak-tidaknya kehadiran aku dalam hidupnya walaupun sebentar akan memberikan sedikit kebahagian di hatinya.

Makcik yang kelihatan sangat manja dengan aku, aku bekalkan ubat-ubatan yang masih aku miliki, walaupun itu bermakna , ubat untuk aku tidak ada lagi terutama ubat sakit sakit badan, namun dengan senang hati aku berikan pada makcik ini. Dia lebih memerlukan dari aku.

"Kalau nanti makcik sakit semasa di Mekah, call saya ok", pesan aku sambil memberi no. bilik aku di Mekah nanti. Dia melihat wajahku dengan pandangan yang sangat sayu. Sesekali celotehnya dengan makcik yang lain , seperti risau kerana aku tidak lagi sebilik dengan dia untuk menjaga dia.


1 comment:

  1. Salam,
    Satu perkongsian blog yg menarik. Teruskan usaha berkongsi.

    ReplyDelete

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.