Catatan Perjalananku Menuju Haji...

Umrah Pertama - September 1997 (32 tahun)
Umrah Kedua - September 1999 (34 tahun)
Haji Pertama (Haji Fardhu) - November 2009 (44 tahun)

Umrah Ketiga - May 2010 bersama suami dan mertuaku (45 tahun)
Umrah Keempat - Mac 2012 bersama anak-anak Umrah Ziarah Jordan (47 tahun)
Umrah Kelima - Mac 2015 bersama suami (50 tahun)
Umrah Keenam - in sya Allah Feb 2018 bersama suami (53 tahun)


Inilah perjalananku.....mencari , menghayati dan melalui saat indah mengenal Cinta Ya Rabbi !

.

Followers

Ads


INILAH PERJALANAN SEBENAR KISAH SEORANG HAMBA ALLAH, MENGUTIP PENGALAMAN DEMI PENGALAMAN SEPANJANG 44 HARI MENUNAIKAN IBADAH HAJI DAN AKHIRNYA MENJADIKAN , APA YANG KITA LIHAT SEPERTI SEMALAM TIDAK LAGI SETELAH MENUNAIKAN HAJI... PENGALAMAN "ITU" TELAH MEMBEZAKAN KITA YANG SEMALAM DENGAN KITA YANG HARI INI....

semuga ianya memberi iktibar dan panduan bagi mereka yang memerlukan...

Friday, April 2, 2010

Hari 8 - Ulat



8 November , Ahad

ULAT
Suboh seperti biasa tetapi kali ini agak berbeza kerana selalunya setiap kali aku solat aku akan berubah dibanyak tempat untuk mendapat pengalaman yang berbeza. Kali ini solat bersama dengan jemaah dari Turki. Sewaktu sujud rakaat pertama , aku terasa sesuatu menjalar ditanganku dan tiba-tiba teringat ulat-ulat dan ular juga. Sekali lagi menggosok tanganku dan kali ini aku benar-benar terasa ada seperti kumbang sedang menjalar naik ke tanganku , kemudian dibelakangku pun terasa ada.

Mulalah terasa ada beberapa ekor sedang menaiki baju jubah ku. Menggigil aku ketakutan walaupun masih dalam rakaat kedua. Aku beristighfar sebanyak mungkin sambil memohon ampun dari Tuhan kerana aku sememangnya takut dengan ulat-ulat. Berdoa bersungguh-sungguh , kalau benar ulat itu naik ke tengkuk mahu rasanya aku menjerit . Tetapi dalam saat itu , aku hanya mengharapkan Tuhan untuk menolongku. Dan ajaibnya sebaik sahaja aku selesai memberi salam ,terasa sudah tiada yang menjalar dibelakang badanku. Aku pun cuba memegang tangan dan belakangku dan tiada apa lagi yang terasa . Alhamdullilah ! Padahal aku dah sudah 'plan" untuk menarik kain telekungku sebaik sahaja selesai salam dan pedulikan orang melihat kerana aku sememangnya sangat takut dengan ulat ulat ini. Mujur, dengan pertolongan Allah ianya tidak berlaku. Kadang rasa hairan juga bagaimana boleh tiba tiba hilang padahal gerak kuku jari kumbang atau ulat itu dapat aku rasa sewaktu ia menjalar naik kedalam jubahku.

Pukul 9 pagi kami diberi ceramah untuk Haji dan Umrah oleh ustaz untuk mengingatkan kami apa yang akan kami lalui kalau-kalau kami terlupa. Kami juga diberi Taklimat oleh pihak Tabung Haji untuk pergerakan kami ke Mekah pada esok harinya. KT35 sahaja yang tinggal dihotel ini kerana yang lainnya sudah pergi ke Mekah menjadikan suasana dewan makan tenang dan tidaklah sesak seperti selalu.

Mulanya kami bercadang untuk ke Masjid Quba untuk Solat Dhuha setelah Talkimat , tetapi memandangkan kami perlu meletakkan beg-beg besar diluar bilik selepas solat Asar, terpaksalah kami membatalkan niat kami ke Masjid Quba kerana kesuntukan waktu. Kelihatannya jemaah mula sibuk untuk pack kan barang-barang didalam beg. Termasuklah makcik makcik dibilikku. Satu suasana yang seronok. .

Kami pula tidaklah terlalu risau tentang berat beg kerana sebahagiannya telah pun dihantar melalui pos. Di Mekah bolehlah fokus untuk ibadat kerana barang-barang untuk disedekahkan apabila pulang di Malaysia hampir kesemuanya sudah kami selesaikan semasa di Madinah lagi. Kalau di Mekah nanti sekadar membeli apa yang patut sahaja lagi . Sejak dulu lagi aku tidak gemar membeli barang barang untuk disedekahkan di Mekah kerana waktu kami pasti sangat suntuk mengejar waktu solat apatah lagi di musim haji, pastinya waktu dan keupayaan fizikal menjadi terbatas.

Malam selepas Solat Isya dan makan malam kami membaca yasin beramai-ramai untuk keselamatan kami bergerak ke Mekah pada esok harinya. Satu acara yang sangat menyentuh hatiku. Kita tidak tahu bagaimana kita akan di uji sewaktu di Mekah apatah lagi ibadat haji sudah semakin dekat untuk dilaksanakan.




No comments:

Post a Comment

Kitab Bughyatul Mustarsyidin :

"Telah berkata Al Khauwas daripada tanda-tanda yang menunjukkan diterima Haji seseorang hamba dan bahawa dia sesungguhnya telah dikurniakan dengan keredhaan Allah ,iaitu bahawasanya sesudah ia kembali daripada mengerjakan haji , dia berakklah dengan akhlak Rasullulah (akhlak Muhamaddiyah) hampir dia tiada memandang dirinya lebih tinggi daripada seseorangpun daripada hamba-hamba Allah dan tiada pula berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu daripada perkara dunia sehingga meninggal dunia.

Dan tanda yang menunjukkan hajinya tiada diterima bahawa dia kembali semula kepada keadaannya sebelum mengerjakan Haji.